Tietosuojaseloste

Rekisteri- ja tietosuojaseloste

Tämä on Yrityksen EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen (GDPR) mukainen rekisteri- ja tietosuojaseloste. Laadittu 1.5.2018. Viimeisin muutos 14.1.2025.

1. Rekisterinpitäjä

Suomen Pelastusneuvonta Oy

(jäljenpänä Pelastusneuvonta)

Karhunkierros 5, 01640 Vantaa


Puhelin + 358 50 439 1266

2. Rekisteristä vastaava yhteyshenkilö

Hannu Kangastie

3. Rekisterin nimi

Pelastusneuvonnan asiakasrekisteri ja markkinointirekisteri

4. Oikeusperuste ja henkilötietojen käsittelyn tarkoitus

Henkilötietojen käsittelyn yleisenä henkilötietolain 8 §:n mukaisena edellytyksenä on asiakassuhde, asiakkaan suostumus, asiakkaan Pelastusneuvonnalle antama toimeksianto tai Pelastusneuvonnan ja asiakkaan välisistä sopimuksista sekä lainsäädännöstä johtuvien oikeuksien ja velvollisuuksien toteuttaminen.

Pelastusneuvonnan asiakasrekisterin asiakastietojen käyttötarkoituksia ovat:

Asiakkaan tunnistaminen ja käyttäjänhallinta. Asiakkaiden yksilöinti (identifiointi), todentaminen (autentikointi) ja valtuuttaminen (auktorisointi) Pelastusneuvonnan palveluissa. Palvelujen tietoturvallisuus sekä käyttöoikeuksien ja pääsyn hallinta.

Asiakkaan palveleminen ja asiakassuhteen operatiivinen hoito, hallinta ja kehittäminen. Asiakastietojen sekä asiakas- ja kontaktihistorian hallinta. Tuki- ja neuvontapalvelujen järjestäminen asiakkaalle sekä palvelutoimenpiteiden hallinta ja laadun varmistaminen.
verkkokaupan toiminnan, palvelujen ja maksamisen toteuttaminen sekä analysointi, raportointi, kehittäminen ja personointi. Palvelu- ja maksutapahtumien varmistaminen ja hallinnointi. Toiminnan laadun ja turvallisuuden varmistaminen.

Asiakkuuksien analysointi, ennustaminen, ryhmittely ja kehittäminen. Tutkimus ja tilastolliset analyysit. Asiakas- ja markkinointiviestinnän kohdentaminen, tuote- ja palvelutarjoaman kehittäminen sekä liiketoiminnan kehittäminen ja raportointi.

Palvelujen tarjoaminen ja markkinointi sekä asiakas- ja markkinointiviestinnän toteuttaminen ja seuranta. Asiakaspalautteen sekä asiakaskyselyjen ja -tutkimusten tulosten käsittely, analysointi ja tilastointi. Viestintä- ja kampanjahistorian hallinta.

Verkkopalveluiden ja verkkokaupan vastuullisuuden. Verkkokaupan rajoitusten ja estojen toteutus ja seuranta.
Väärinkäytösten ja ongelmatilanteiden ehkäisy ja selvittäminen. Asiakkaiden ja Pelastusneuvonnan oikeusturvan varmistaminen sekä lakiin perustuvien ja viranomaismääräysten mukaisten velvoitteiden hoitaminen.

5. Rekisterin tietosisältö

Pelastusneuvonnan asiakasrekisteri sisältää seuraavia tietoja:

Asiakkaan perustiedot
Nimet
Yhteystiedot:
Osoitetiedot
Puhelinnumero
Sähköpostiosoite
Kotikuntatiedot
Asiointikieli
Muut asiakkaan demografiatiedot

Asiakkaan yksilöivät tunnisteet:
Käyttäjätunnus ja salasana (salattuna) Pelastusneuvonnan verkkopalveluja / verkkokauppaa varten. Markkinoinnin kohdentamisessa käytettävät tunnisteet

Verkkopalvelujen käyttöön liittyvät asiakkaan tunnisteet:
Asiakkaan IP-osoite jokaisen palveluun kirjautumisen yhteydessä
Asiakkaan käyttämälle päätelaitteelle annettava tunniste jokaisen palveluun kirjautumisen yhteydessä (käyttötarkoituksena väärinkäytösten ehkäisy ja asiakkaan suojelu)
Laitteen UUID-tunniste

Asiakkuuteen liittyvät tiedot
Asiakkuuden alkaminen, päättyminen, tilat ja tasot
Asiakkaan palvelujen käyttö ja kontaktihistoria
Suoramarkkinoinnin suostumukset ja kiellot (ks. kohta 12)
Asiakas- ja palveluviestien sekä muistutusten tilaukset
Asiakkaan itse ilmoittamat personoivat tiedot
Asiakkaan ryhmittelytiedot sekä muut analytiikan avulla johdetut tiedot
Tiedot ulkoisista tietolähteistä (ks. kohta 6)
Kampanjoiden tiedot ja niihin liittyvät seurantatiedot
Kyselyihin ja tutkimuksiin annetut tiedot sekä keskustelut
Osallistuminen Pelastusneuvonnan tuote- ja palvelukehitykseen
Asiakaspalvelutapahtumien tiedot
Asiakaspalaute
Väärinkäytösten ehkäisyyn liittyvät tiedot
Osallistuminen Pelastusneuvonnan kilpailuihin ja kyselyihin
Asiakasetuihin ja arvontoihin osallistumiset ja lunastukset

Palvelu- ja maksutapahtumatiedot
Palvelutapahtuma- ja myyntitiedot
Palvelukohtaiset asiakastiedot
Palvelujen personointitiedot
Sovellusten ja palvelujen käyttötiedot sisältäen lokitiedot, evästeet sivulatausten yhdistämiseksi, istuntotunnisteet, IP-osoitteen sekä selain- ja käyttöjärjestelmätiedoista lasketun tunnisteen
Tietojen käsittelyyn liittyvät tiedot
Maksutapahtumat verkkokaupan palveluissa ja maksunvälitystiedot
Maksukorttien käyttöön verkkokaupan palveluissa liittyvät tiedot

Asiakkaan erillisellä suostumuksella Pelastusneuvonta voi tarjoata sijaintiperusteisia palveluja, jotka perustuvat asiakkaan päätelaitteen sijaintitietojen hyödyntämiseen. Sijaintietoa, kuten GPS:n tai WLAN-yhteyspisteiden tai matkapuhelinverkon tukiasemien avulla laskettuja koordinaattitietoja, kerätään ainoastaan asiakkaan erikseen käyttöön ottamista palveluista.

Pelastusneuvonta säilyttää vain verkkopalveluiden / verkkokaupan toiminnan ja tietojen käyttötarkoitusten kannalta tarpeellisia tietoja, joiden käsittelylle on lailliset edellytykset. Käyttötarkoitukseensa tarpeettomaksi muuttuneet tiedot, vanhentuneet tiedot tai tiedot joiden käsittelylle ei enää muutoin ole perustetta, anonymisoidaan tai hävitetään tietoturvallisesti.

6. Säännönmukaiset tietolähteet

Asiakkaaseen liittyviä tietoja kerätään asiakkaalta itseltään sopimuksen tekemisen yhteydessä, tilausten yhteydessä, verkkopalvelun omat tiedot -osiossa, tuotteiden ja palvelujen käytön yhteydessä, asiakaspalvelun yhteydessä sekä asiakkaan osallistuessa tuote- ja palvelukehitykseen, tutkimuksiin tai kyselyihin.

Asiakkaaseen liittyviä tietoja voi syntyä Pelastusneuvonna tietojärjestelmiin myös verkkopalvelujen käytön yhteydessä sekä Pelastusneuvonnan sisältöjä ulkoisissa verkkopalveluissa käytettäessä.

Asiakkaaseen liittyviä tietoja voidaan hankkia ja päivittää lainsäädännön mahdollistamissa tapauksissa asiakkaalle informoituihin käyttötarkoituksiin myös muista ulkoisista tietolähteistä.

7. Evästeet ja muut vastaavat tekniikat

Eväste (Cookie) on pieni tekstitiedosto, jonka selain tallentaa käyttäjän päätelaitteelle. Evästeet sisältävät yksilöllisen tunnisteen, jonka avulla käyttäjiä voidaan tunnistaa.

Pelastusneuvonta käyttää verkkopalveluissaan evästeitä palvelujen toteuttamiseksi ja helpottamaan palvelujen käyttöä (esim. mahdollistamaan sen, että asiakkaan ei ole välttämätöntä syöttää kirjautumistietojaan joka kerta uudelleen). Käyttäjää ei voida tunnistaa pelkkien evästeiden avulla. Evästeitä ja niiden avulla kerättäviä tietoja käytetään myös verkkopalvelun käytettävyyden ja käytön analysoimiseksi, turvallisuuden parantamiseksi, käytön seurantaan ja palvelun kehittämiseksi.

Evästeitä ja niistä saatua tietoa voidaan käyttää myös kohdennetun viestinnän, mainonnan ja sisällön tuottamiseen verkkopalvelussa (esim. vierailtuasi verkkosivustollamme voimme mainostaa aiemmin katselemiasi tuotteita ja niihin liittyviä muita tuotteita ja palveluita sivustollamme tai kumppaneidemme verkkosivustoilla), sivuston kehittämiseen sekä markkinointitoimenpiteiden mittaamisessa ja optimoinnissa.

Käyttäjä voi antaa suostumuksensa evästeiden käytölle tai kieltää sen selaimensa asetuksista. Evästeet ovat tarpeellisia joidenkin palvelujen toimivuudelle, joten Pelastusneuvonta ei takaa kaikkien palvelujen toimivuutta, jos evästetoiminnallisuus ei ole käytössä.

Pelastusneuvonnan verkkopalvelun markkinointiyhteistyökumppaneiden evästeet mahdollistavat markkinoinnin kohdentamisen ja mittaamisen myös muiden markkinointiyhteistyöhön osallistuvien yritysten internetsivustoilla ns. mainosverkostossa.

Sijaintiperusteisen palvelun yhteydessä asiakas voi halutessaan peruuttaa paikannukseen antamansa suostumuksen mobiililaitteen paikkatietoasetusten kautta.

8. Tietojen luovutukset ja siirrot

Asiakkaan henkilötietoja ei luovuteta Pelastusneuvonnan lukuun toimivien tai palvelukokonaisuuden tuottamiseen osallistuvien kolmansien tahojen ulkopuolelle.

Asiakkaan henkilötietoja voidaan luovuttaa Pelastusneuvonnan markkinoinnin toteuttamiseen osallistuville yhteistyökumppaneille kohderyhmien muodostamiseksi markkinointiyhteistyökumppaneiden palveluissa.

Viranomaisille tietoja luovutetaan lain edellyttämissä tapauksissa, kuten esim. väärinkäytösten selvittämisessä ja ehkäisyssä.
Asiakastietoja voidaan siirtää Pelastusneuvonna suoramarkkinointirekisteriin.

Asiakastietoja voidaan siirtää tai luovuttaa asiakkaan tekemän toimeksiannon toteuttamiseksi tai asiakkaan suostumuksella myös väliaikaisiin rekistereihin, kuten tapahtuma-, arvonta- kontaktointi- tai tutkimusrekistereihin. Näiden rekistereiden tietoja käsitellään ainoastaan kunkin rekisterin käyttötarkoituksia varten, erikseen informoidulla tavalla.

Pääsääntöisesti Pelastusneuvonta ei siirrä tai luovuta asiakkaan henkilötietoja Euroopan unionin tai Euroopan talousalueen ulkopuolelle. Tietoja voidaan kuitenkin tarvittaessa siirtää tai luovuttaa Euroopan unionin tai Euroopan talousalueen ulkopuolelle henkilötietolain sallimilla tavoilla mikäli:
tiedot siirretään maahan, jossa Euroopan komissio on todennut tietosuojan tason olevan riittävä, tai sopimusjärjestelyin voidaan taata tietosuojan riittävä taso, tai mikäli asiakas on antanut siihen suostumuksensa.

9. Rekisterin suojauksen periaatteet

Pelastusneuvonnan kuluttaja-asiakasrekisterin tietoturvallisuus sekä henkilötietojen luottamuksellisuus, eheys ja käytettävyys varmistetaan tarkoituksenmukaisin teknisin ja hallinnollisin toimenpitein. Tietoja ja palvelua suojataan muun muassa palomuurin, fyysisten laitetilojen suojaamisen, kulunvalvonnan, käyttöoikeuksien ja salaustekniikoiden sekä edellä mainittujen aktiivisen valvonnan kautta. Henkilötiedot suojataan asiattomalta pääsyltä ja laittomasti tai vahingossa tapahtuvalta tietojenkäsittelyltä.

Henkilötietoja käsittelevät vain Pelastusneuvonnan erityisesti määrittelemät henkilöt, jotka ovat Pelastusneuvonnan palveluksessa, sekä Pelastusneuvonnan toimeksiannosta palveluja ylläpitävät tai kehittävät kolmannet osapuolet. Nämä tunnistautuvat järjestelmiin henkilökohtaisen käyttäjätunnuksen ja salasanan avulla.

Pelastusneuvonnan verkkopalvelun tietoliikenne on salattua ja asiakas tunnistaa kyseisen palvelun osoitteen oikeellisuuden varmenteesta.

10. Muut henkilötietojen käsittelyyn liittyvät oikeudet

Rekisterissä olevalla henkilöllä on oikeus pyytää häntä koskevien henkilötietojen poistamiseen rekisteristä (“oikeus tulla unohdetuksi”). Niin ikään rekisteröidyillä on muut EU:n yleisen tietosuoja-asetuksen mukaiset oikeudet kuten henkilötietojen käsittelyn rajoittaminen tietyissä tilanteissa. Pyynnöt tulee lähettää kirjallisesti rekisterinpitäjälle. Rekisterinpitäjä voi pyytää tarvittaessa pyynnön esittäjää todistamaan henkilöllisyytensä. Rekisterinpitäjä vastaa asiakkaalle EU:n tietosuoja-asetuksessa säädetyssä ajassa (pääsääntöisesti kuukauden kuluessa).

Tilaus- ja toimitusehdot

Suomen Pelastusneuvonta Oy tarjoaa mahdollisuuden tilata tuotteita verkkokaupasta näiden toimitusehtojen mukaisesti.

Yleistä

Verkkokaupan tuotteiden tilaaminen tapahtuu sähköisesti selaamalla tuotteita tuotekategorioiden, tuotenimien ja tuotekuvien perusteella. Verkkokaupassa tuotteista on pyritty kertomaan mahdollisimman kattavasti. Lisäksi tuotetietoja ja apua verkkoasiointiin saa verkkosivuilla olevien yhteystietojen kautta.

Toimitamme tilauksia ainoastaan Suomeen. Alle 18-vuotiaiden tilaajien pitää saada tilaukselleen huoltajan suostumus.

Toimitustavoissa pidätämme oikeuden muuttaa toimitusmuotoa, mikäli valittu toimitustapa ei sovellu tilattavalle tuotteelle.

Mikäli haluat ostaa 18 vuoden ikää edellyttäviä tuotteita tai saada tuoteneuvontaa, tulee sinun rekisteröityä verkkokaupan verkkopalveluun, varmistaaksemme sinun henkilöllisyyden ja iän. Rekisteröitymisen jälkeen voitte kirjautua käyttäjätunnuksella verkkopalveluun ja asioida verkkokaupassa tunnistautuneena asiakkaana. Palveluun voi kirjautua myös kesken ostamisen, ostoskorin sisältö säilyy rekisteröitymisen aikana.

Toimitustavat ja toimituskulut

Verkkokaupasta tilatut tuotteet toimitetaan Postin, matkahuollon tai vastaavan kuljetuspalveluita tarjoavan yrityksen kautta. Voit tilata tuotteet kotiin, lähimpään postin toimipaikkaan tai postin pakettiautomaatteihin. Tilausten käsittelyaika on yleensä 1-2 työpäivää ja tilaukset pyritään toimittamaan 3-10 arkipäivässä. Laskulla tilattavat tuotteet toimitetaan vasta kun suoritus tilauksesta on saapunut verkkokaupan järjestelmään.

Toimitustapa ja toimitusmaksu hyväksytään aina tilaamisen yhteydessä ja kustannukset liitetään ostoskorin tuotteiden hintaan. Myös joillan tuotteilla olevat lisätoimituskulut näkyvät kaikki tilausriveillä ennen tilauksen maksua.

Maksaminen

Tuotteet ja niiden postikulut maksetaan tilauksen yhteydessä. Verkkokaupassa voidaan maksaa seuraavilla maksutavoilla: Tilisiirto ennakkomaksuna. Kanta-asiakkaille ja tunnistetuille käyttäjille on tarjolla myös laskutus vaihtoehto. 

Tilauksen toimittaminen

Tilaukset toimitetaan noin 3-10 arkipäivän kuluessa tilauksesta. Jos tuote on tilapäisesti loppu, toimitetaan tuote asiakkaalle heti, kun se on jälleen saatavilla. Pitkistä toimituskatkoksista ilmoitetaan asiakkaalle erikseen. Niiden tuotteiden, jotka eivät ole varastotuotteitamme, toimitusaika on noin 1-2 viikkoa. Palovaroittimet asennettuina toimitetaan erikseen sovittuna ajankohtana.

Tilauksen maksamisen jälkeen tilausta ei voi enää muuttaa. Ennen maksamista kannattaa varmistaa tilausyhteenvedosta tilauksen tiedot, tilatut tuotteet ja kappalemäärät sekä tarkistaa osoitetiedot. Maksamalla tilauksen hyväksyt tilausehdot. Maksamisen jälkeen saat tilausvahvistuksen sähköpostitse.

Tilaukset ovat nähtävissä myös verkkopalvelussa, rekisteröityneille asiakkaille.

Tilausrajoitukset

Tilaajan täytyy olla vähintään 16 vuotta täyttänyt henkilö. Alle 18-vuotiaat voivat tehdä ostoksia vain huoltajan luvalla. Verkkokaupan kautta tilattuihin palovaroittimimiin, joiden tilausmäärä on alle 20 kpl, ei sisälly hintaan asennusta, vaan tuotteet toimitetaan tilaajalle ilman asennusta.

Toimitamme tilauksia ainoastaan Suomeen.

Tuotteiden palautusehdot

Tuotteilla on kuluttajasuojalain mukainen 14 päivän palautusoikeus. (kuluttajansuojalain (38/1978) 6 luvun 16 §:n 4 kohta). Palautettavan tuotteen on oltava avaamaton, käyttämätön ja alkuperäispakkauksessaan. Paketin mukana tullut tuotevirhe- ja tuotepalautuslomake on täytettävä huolellisesti ja palautettava tuotteiden mukana. Palautuslomakkeessa näkyy palautusosoite. Mikäli tuote on virheellinen tai viallinen, kirjoittakaa palautuslomakkeelle tarkasti virhe tai vika. Kertokaa palautuslomakkeella haluatteko uuden vastaavan tuotteen vai rahat takaisin, ja mahdollinen tilinumero palautusta varten.

Virheettömän avaamattoman, käyttämättömän ja alkuperäispakkauksessa olevan tuotteen palautus on maksullista. Virheellisen tai viallisen tuotteen palauttaminen on maksutonta. Tuote palautetaan Postin kautta. Tuotetilauspaketin mukana tulevassa tuotevirhe- ja tuotepalautuslomakkeessa on tarkemmat tiedot virheellisen tai viallisen tuotteen palauttamiseksi. Säilytä Postista saamasi palautuskuitti tositteena tuotteen palauttamisesta.

Vastuut

Verkkokaupan käyttämisessä on noudatettava annettuja ohjeita. Rekisteröitymisen yhteydessä asiakkaan on annettava itsestään totuudenmukaiset tiedot. Lisäksi asiakkaan on täytettävä verkkokaupan asiakkaalle asetetut vaatimukset.

Verkkokaupan haltija vastaa siitä, että verkkokaupassa oleva sisältö ja toiminta on Suomen lakien mukaista. Verkkokaupan haltija vastaa myös asiakastiedon asianmukaisesta hallinnasta.

Verkkokaupan haltijalla on oikeus jättää tilaus toimittamatta tai päättää asiakassuhde, mikäli asiakasta epäillään verkkokaupan väärinkäytöstä. Väärinkäytöksistä voidaan ilmoittaa viranomaisille.

Muuta

Verkkoasiakkaan tiedot tallennetaan verkkokaupan tietojärjestelmään ja rekisteröityneet asiakkaat sen lisäksi kanta-asiakasrekisteriin. Katso rekisteriseloste kohdasta lisätietoja.

Verkkokaupan haltija pidättää itsellään oikeuden muuttaa verkkokaupan tilaus- ja toimitusehtoja esimerkiksi lakimuutosten vuoksi. Muutoksista ei viestitetä erikseen asiakkaalle. Ajantasaiset tilaus- ja toimitusehdot löytyvät verkkokaupasta.

Näihin sopimusehtoihin sovelletaan Suomen lakia, lukuun ottamatta sen lainvalintasäännöksiä.

Osapuolet pyrkivät ratkaisemaan mahdolliset erimielisyydet ensisijaisesti neuvotteluin. Jos kauppasopimusta koskevaa erimielisyyttä ei saada ratkaistuksi osapuolten välisillä neuvotteluilla, kuluttaja voi saattaa asian kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi. Ennen asian viemistä kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn, tulee kuluttajan olla yhteydessä maistraattien kuluttajaneuvontaan.

Verkkokaupan asiakastiedot ja tilaukset käsitellään aina suojatussa verkkoyhteydessä (SSL-salaus) ja verkkokauppa huolehtii saamiensa asiakastietojen huolellisesta käsittelystä ja säilyttämisestä. Asiakas on vastuussa siitä siitä, että hän säilyttää verkkokaupantunnuksensa ja muut mahdolliset tunnistamiseen liittyvät tunnukset asianmukaisesti eikä päästä kolmansia osapuolia tunnuksillaan verkkokauppaan.

Hyväksymällä verkkokaupan tilaus- ja toimitusehdot hyväksyt samalla ehtoihin kirjatut vastuut.